26. april 2010

Fyllepreik??


Jeg blir liksom ikke helt ferdig med aske og vulkan. Jeg er fascinert av hele greia. Tenk at litt aske kan føre til så mye. Vel, nå var det kanskje litt mer enn litt aske. Litt mye aske.... Anyways.

Hvem var det som bestemte at navnet på denne synderen skulle være Eyjafjallajökull. Det høres ut som reine fyllepreiket: " Jaudir Sigurdur, no ska dudir høyra herdir. Den vulkan derdir kan vi kalle (*hikker* og lett snøvlende) Eyjafjallajökull. JAAA! Da er vidur sikker på at deidur i resten av verden-dur ikke under noen omstendigheter vil huske navnet. Det blirdur vår styrke-duuuur!!" Så ble det slik.

Hekla han jeg huske. For jeg kan hekle! Og Katla, den skumle dragen, husker alle som har sett Brødrene Løvehjerte tilstrekkelig mange ganger. Og Askja er jo lett som en plett å huske. Men hva med Bárðarbunga, Öræfajökull og Herðubreið?? Det er hvertfall ikke sånt jeg går rundt og lagrer på.

Bortsett fra vanskelige navn som Eyjafjallajökull og sånt, er jeg veldig glad i islendinger og synes språket er kult!!!!

2 kommentarer:

  1. Haha, min mann kommenterte det samme. "De islendingene er ikke gode, hva er det for navn på et fjell?!?"

    Jeg syns islandsk er kult, jeg. Det er et svært selvbevisst språk - såvidt jeg har skjønt har de svært få engelske lånord. I motsetning til f.eks. norsk... :-)

    SvarSlett
  2. Det er godt å få det ut!! Du har så rett det navnet MÅ være laget i fylla :-) Om ikke annet bør en være litt full når en skal uttale det (og ikke er Islending vell å merke). Kjempefin blogg Trine! Dette er fast lesestoff!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails