30. april 2010

Faenskap!

En leketur i hagen idag gjorde meg steike forbanna og oppgitt: Jeg fant årets første Iberiasnegler. 3 i tallet. Det er det aller ekleste jeg vet! Jeg vet ikke helt hvor de har gjemt seg, for de har rukket å bli 5-6 cm lange.


De første par årene i dette huset og denne hagen holdt jeg meg inne eller med beina høyt hevet, etter mørkets frambrudd på uteplassen. Det krydde av snegler. Og Fy Søren så store de kan bli! Ødelegger hele hagekosen...
Etterhvert ble jeg så tøff at jeg turte å vandre rundt i hagen med høye gummistøvler, bærepose og lang pølseklype. Og sneglene havna i posen.

Nå har jeg avansert ytterligere: Fottøyet er ikke viktig - gjerne sandaler - og kun iført hodelykt og en tynn, liten brødpose over hånden... (ja ikke kun det da; jeg har jo klær på!).... går jeg på med dødsforakt i skumringen. Det er nemlig da de kommer fram; Etter solnedgang og i fuktig gress. Jeg plukker til jeg ikke får plass til flere i hånden, vrenger posen, slår en knute på og legger den i søpla. Så er det på igjen med ny pose... Usj!

Jeg kan plukke 100 på en kveld. Men det må til!!

Det er viktig å ta de mens de er små. Da rekker de ikke formere seg. Og det er viktig å ikke ha for mye skygge i hagen, ikke komposthaug osv. Ingen behagelige, fuktige gjemmesteder! Både vi og nærmeste nabo er flinke til å kveldsplukke på våren. Det begrenser gjengen av disse eklingene for resten av sommeren.
Og i år vi enige om å teste ut parasitt-middelet som det skrytes av. Man legger noen oppklipte snegler i en oppløsning av dette middelet. Så legger man disse parasittinfiserte bitene rundt i hagen hvor andre snegler kan finne de. Og siden sneglene er kanibaler - gyver de løs på restene med liv og lyst. Men ikke liv så lenge... De dør. Og da blir disse igjen spist av noen grådige venner. Og sånn fortsetter det til forhåpentligvis siste snegle-faen har strøket med. 

DØ, jævler, DØ!

9 kommentarer:

  1. Iiiiiiik!!!!
    Jeg er så glad vi ikke har fått noen av disse her enda. Det vil si, i fjor fant gubben et par som ligna i vedstabelen, men etter mye om og men konstaterte vi at det ikke var det. Æsj, så heslige de er. Lykke til med plukkingen *grøsser*
    Klem.

    SvarSlett
  2. Hei
    skjønte nesten at du måtte være nordfra, du skriver innmari bra.
    Hvor kommer du fra??
    Ann

    SvarSlett
  3. ææææ... de er ekle!! heldigvis er det ikke noen i min hage... :) God jakt, og god helg!

    SvarSlett
  4. Hadde jo håpet den kalde vinteren skulle ta knekken på dem, men det ser søren ikke sånn ut. Æsj!
    Litt vanskelig å unngå fuktige gjemmesteder her i Bergen, så de stortrives i vår hage dessverre. Jeg pleier å begynne veldig humant med å legge de i en boks med glovarmt vann, for at de skal lide minst mulig. Men etter en stund er det å finne fram flasken med salmiakkvann og dusje løs. Bor nok en liten morder i meg og:-)

    Lykke til i sneglejakten!

    KLem

    SvarSlett
  5. Jeg speider etter morderne her også, men foreløpig har jeg ikke sett noen. Skrekken er å bli invadert av sånne kryp, æsj.

    SvarSlett
  6. Lykke til med drapsraid! Måtte de svi i h="#¤%"

    SvarSlett
  7. Hei Ann: Jeg har vokst opp i et veikryss ikke langt fra Bardufoss :)

    SvarSlett
  8. Her på Nordstrand har ikke sneglene kommet enda .... (heldigvis)

    SvarSlett
  9. Føler sånn med deg!!

    Her langt nord ( Tromsø) har jeg ikke sett slike enda- men hele fjorårsavlinga av rips ble spist av de små med sneglehus. Snegler er ekle uansett- og å plukke ei halv bøtte med snegler er noe tidkrevende og temmelig uappetittelig...;(

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails