15. juni 2010

En utfordrende periode. Tips?

De to minste er nå 22 mnd. Og de har begynt å gjøre noe de egentlig ikke kan: De har begynt å kle av seg etter leggetid. Pysjer og bleier og alt...  Og de er ofte så stille, at vi ikke reagerer på tull&tøys fra rommet.

Vi sjekker inn til de før vi legger oss. Og i det siste har det hendt at de begge (hvertfall 1) ligger splitter naken oppå dyna og sover. Pysjen ligger på gulvet og bleien et annet sted... Og det er tisset der de ligger. Hm. Nais!


Jeg har bare gått og venta på at det én dag skulle være mer i den bleia når den kom av... Og nettopp det skjedde for 3 dager siden. Jeg hørte et hysterisk hyl fra rommet... Etterfulgt av "bæææææsj!".

Jeg kasta det jeg hadde i hendene og tok trappa i 3 steg.... Og da jeg kommer inn, står den ene og holder bæsjebleia forran seg på strake armer.  Hun var selv sjokkert og overrasket. Og tydelig at hun ikke visste hvordan hun skulle håndtere situasjonen. Heldigvis hadde hun ikke putta hendene oppi. Og hun må ha dratt den ganske elegant av seg; der var ikke gris noe sted! Puh!

Igår sjekka vi igjen inn til de da vi skulle legge oss. Og der lå den ene A-en naken og sov godt - på en tissevåt dyne. Hm. Kunne jo ikke la henne ligge - så da måtte vi for enkelhets skyld og for ikke å vekke søsteren, bære henne inn i vår seg - få på tørr bleie og håpe at hun sovna fort igjen der. Jo, hun gjorde det. Men til morgenen idag gjorde søsteren det samme. Av med bleier og tissa i senga.

Ikveld hadde bare den ene kledd helt av seg. Den andre (hun med bæsjen) hadde tissa i bleien (ikke tatt den av) - og da ville hun ha ny bleie med det samme. Det har hun forsåvidt ofte gjort de siste par dagene - Etter episoden med bæsjebleia: hun vil skifte med én gang hun har gjort noe i bleia. Det være seg bimmelim eller bommelom.

Siden jeg ikke er ekspert på dette - og har erfaring fra før med ei som slutta med både dag -og nattbleie innen hun var 2 år - mens den andre var drøyt 3.... Er dette signaler på at hun begynner å bli klar for bleieslutt?? Hun viser veldig stor interesse for potte og do. Og vil gjerne sette seg ned - men ikke sitte mer enn 10 sekunder....

Jeg har fått tips om kanskje å kjøpe pysjer med glidelås og snu de bak-fram.... Men så varmt som det er på rommet der nå - er det synd å måtte kle så mye på de. Og siden de sikkert er "sammen" om den leken - kunne det vært en løsning å legge de på hvert sitt rom. Men det er vanskelig i praksis, i et hus som pt har for få soverom. Men jeg leiter etter annen løsning.

Nå er jeg nemlig pisse lei av å vaske på sengetøy daglig!!!

 Noen der ute med erfaring/løsningsforslag på dette??

12 kommentarer:

  1. He he, hadde en sånn en husker jeg, som vrengte av seg alt, ja...Har ingen tips, bortsett fra sånne tips som du sikkert finner i favorittboka di - om at du skal lime fast bleia, binde hender osv. Altså, ingen GODE tips. Dessverre. De skjønner vel snart at det ikke er så gunstig å velte seg i sin egen urin og det som verre er...

    SvarSlett
  2. Sorry, ingen gode råd herfra... Min lille pode vrenger titt og ofte av seg på dagtid, men på nattestid har han, enn så lenge, beholdt den på. Får satse på at Pia sitt råd holder stikk:-) Å vaske sengetøy er grusomt kjedelig! For ikke å snakke om å legge på nytt sengetøy. Pyton!

    Ja, hvor har jeg skofle fra??? Nå begynner jeg jammen å lure selv, men det brukes her på Vestlandet, og av nordlendingen:-)

    SvarSlett
  3. Ja boka mi - for søren! Og dessuten finnes sikkert noen der i nybaktmammaogsmåbarndiskusjonsforumnettjungelen...

    SvarSlett
  4. Skjønner godt at du er møkk lei. Kanskje du skulle designe en uavtagbar nattebody? En uten knapper under, men med inngang fra skuldrene? Enten med knapper bak på ryggen, eller på skuldrene? Innbiller meg at de ville ha strevd mer med å få et slikt plagg av. MEd mindre de hjelper hverandre, da;-)

    SvarSlett
  5. Bergljot: det det var rett og slett genialt! Kan jo bare ta noen av bodyene de har: SY skrittet sammen = umulig å åpne. Og lage en ekstra skulderåpning/utvide den som er, slik at de kommer gjennom fra toppen. Takk og takk. Det var SUPERT svar! Jeg tror vi kan ha en løsning. (irriterende at jeg ikke kom på det sjøl ;-)

    SvarSlett
  6. Hm, for eit styr! Har ingen gode råd, har altfor lite erfaring til det. Men, kanskje du har truse-jenter etter sommaren? ;)

    SvarSlett
  7. Det med body var smart! Her i huset har alle 3 vært igjennom det samma... vi endte opp med enten å snu pysjamasene, eller å kjøpe todelt... for det morsomste var nemlig å kneppe av seg en sånn med trykk-knapper opp hele fronten, vrenge den av seg og ta opp bleien... det hjalp å begynne med "up and go" også husker jeg :) Lykke til!

    SvarSlett
  8. He he. Det er sikkert smart å tre på ungene up&go-bleier under en gjensydd houdini-body. Oppvakte barn, og det regner jeg med at du har, kan kanskje klare å fikle ut bleien gjennom låråpningen.

    SvarSlett
  9. Artig å lese om , men ikke så artig å oppleve. dette har jeg ingen erfaring med. Ungene har heldigvis beholdt klær og bleier på nattestid. :)
    Men nattevæting har jeg erfaring med. En skikkelig utfordring det også. :/

    SvarSlett
  10. Haha, først så tenkte jeg så søte små, men innser det kan bli litt slitsomt i lengden;) Nye utfordringer hele veien med barn ...

    Ønsker deg en fin dag videre!

    Klem fra Mammadamen:-)

    SvarSlett
  11. Hei. jeg har av andre grunner kjøpt en nattkjole i for stor størrelse og sydd igjen nede slik at jeg trer den over hodet. Lukker med knapper, som de kanskje ikke får opp?
    Med at nattkjolen er litt stor, blir det heller ikke så trangt og varmt.
    Lykke til!
    Krølle

    SvarSlett
  12. Haha!!! Må le litt her jeg sitter! Ikke fordi situasjonen er spesiellt morsom, men fordi jeg var i samme situasjon her selv for ikke mange ukene...og tenke seg til, du har dobbelt opp!!! Så jeg ler ikke av deg, jeg ler med deg. For det er jo litt komisk og oppi alt strevet. Her ble løsningen å ha på T-bleie (vi bruker up&go til vanlig, og det var disse hun fant ut at var gøy å vrænge av seg å la det stå til, ut over synes og det hele. T-bleiene har hun ikke knekt koden på enda, så de fikk sitte på. Kjøpte også sånn sovepose på h&m med glidelås under armen i knapp på ene skuldenen bare, men de er nok for varme nå, men ingen sak å sy selv om man gidder. Men her skiftes det hyppig, for tiss i blei er ukultur, så tror vi nærmer oss bleieslutt etterhvert (er jo lov å håpe).

    Masse lykke til, og håper de slutter like fort som de begynte...

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails