26. mai 2010

Skap og rydding.

Kjøkkenskap. Da tenker jeg spesielt på det skapet som hos mange er høyt og med oppbevaring for tørre matvarer og hermetikk. Langskapet kaller jeg det. Her i huset rydder jeg dette skapet sånn ca 1 gang i året. Det skjer når det går opp for meg at jeg kjøper nye tørrvarer og ikke lenger finner rom for å plassere de. Men det er rart: det skjer så umerkelig. Og plutselig er det stappfullt!!

Christiansen spør ofte: Bruker du/vi virkelig alt som står inni her??!! Og jeg svarer oftest litt sånn defensivt: Ja, selvfølgelig!!

Men hva skjer egentlig? Jeg mener selv at jeg bruker alle de tingene som står inni der. Likevel blir det altså mer og mer fullt. Og jeg er ikke så opptatt av å anskaffe nye matsorter, heller. Så det som evt burde gjøre forskjell mellom litt fullt og dritfullt, er feks antallet bokser kokosmelk som står lagret. Eller hvor mange forskjellige pastasorter jeg mener man bør besitte. Men vi bruker det jo på et eller annet tidspunkt!!

Jeg mener selv at jeg er skikkelig god til å rydde!

På hytta er det et "artig" system. Vi er noen familier som bruker denne hytta. Og man har jo alltids med seg litt mat ved ankomst. Og når man reiser, lar man det stå litt igjen. Da har neste familie som kommer litt å begynne med, til de får utført nødvendige innkjøp.

Men den makrellboksen jeg lot stå igjen, tenker de neste er min makrellboks. Derfor rører de den ikke, i tilfelle jeg lot den stå til neste gang jeg kommer. Som om jeg (med gullfiskhukommelsen) kan huske det fra gang til gang!! Og siden jeg neste gang har glemt at det var jeg som satte igjen makrellboksen - så rører ikke jeg heller denne - og sånn fortsetter det..... Eller dvs JEG tar faktisk makrellboksen ..... siden ingen andre gjør det. Også fordi datostemplinga viser at det er kun 2 uker igjen (av 10 år) til den går ut på dato. Jeg rydder skapene på hytta hver gang jeg er der. Og jeg kaster. Kjeks som jeg ser har stått urørt i åresvis (fordi alle skal la den stå til nestemann, som jo sikkert eier smulene). Ketchup, oppbevart i romtemp, utgått i 1999..... Nam!... Ja dere skjønner sikkert tegninga.

Da jeg nå rydda mitt eget kjøkkeskap, ble jeg litt urolig. Jeg fant nemlig Mandelessens med best før-stempling desember 2002. Og Oreganopose med stempel for mars 2003... Den har vært med i flyttecontainer til Korea i 2002  - og sannelig med hjem igjen i 2005. Hva i herrens navn har jeg tenkt??!!

Og der var sannelig den flotte posen med Herbes de Provence, som jeg husker jeg fikk i Frankrikegave fra svigermor på 90-tallet..... Et sniff nedi posen, og jeg konstanterer at aroma er ikke- eksisterende. Og DER gikk den jaggu i søpla gitt!! Ikke en dag for tidlig - vil du kanskje si.

Når dette er sagt: det står oftest "best før"...ikke "dårlig etter"... Men 8-10 år etter er kanskje i drøyeste laget.

Neste gang mannen spør om vi bruker alt - kan jeg kanskje nøye meg med å svare nesten alt!

9 kommentarer:

  1. Å, jeg kjenner meg Så godt igjen. Kasta nettopp en suppepose som hadde vært med på to flyttinger...Og det er aldri plass til nye matvarer der, så knekkebrød og pasta osv. får plutselig fast plass på benken. Ikke rart det er rot overalt. På hytta er det svigermor som rydder skapene hvert år. ☺

    SvarSlett
  2. Velkjent! I fjor bisto jeg min svigermor med rydding i skapene på hytta, og der var det suppeposer fra 70-tallet... hun synes det var så ille å kaste mat, og kamuflerte søppelet i flere omganger i felleskonteineren...

    SvarSlett
  3. Gratulerer med vel overstått, Trine;-)

    Jeg kjenner meg veldig igjen. Særlig saker som krydder og sjeldne anvendte melsorter og frø har en tendens til å bli stående hos meg.

    Trøsten (?) er at det er enda verre hos generasjonen over... Kastet en del hauggamle posesauser hos et nært familiemedlem seinest i påska.

    SvarSlett
  4. Hadde en lignenede opprydding i pinsen selv.. Fant både ett og annet som har vært med på flyttelasset hit for et år siden, som hadde gått langt ut på dato den gang.. Men nå er det kastet!! :) (Utrolig nok ble det ikke så veldig mye bedre plass i skapene... Er vel fortsatt mat der inne til en liten bataljon en hel måned... haha..)
    Gratulerer med dagen på etterskudd. :)
    Klem fra Inger-Lise

    SvarSlett
  5. Vel ryddet! Deilig følelse å rydde skap og skuffer. Vi oppdaget også at vi hadde dratt med oss eldgammelt provence krydder og tunfisk utgått på dato frem og tilbake til London.

    SvarSlett
  6. Kjenner meg godt igjen, spesielt det om skapene på hytta. Her hjemme har jeg utsatt rydding av skap i 4. uker nå, kanskje til helg.

    SvarSlett
  7. Ungene får innimellom lage "trylledrikk" av utgåtte sauseposer, kryddermikser mm. Og det er alltid mye å ta av, merkelig nok...

    SvarSlett
  8. He, he kjenner igjen det med hytta, maten, makrellboksen, og rydding der kvart år,
    og... obs! har visst gløymt at eg har eit sånnt høgskap her heime.....

    SvarSlett
  9. Hehehe...
    Morsom lesning.

    Kjenner meg veeldig godt igjen i dette, Trine.
    For ikke snakke om alt garnet jeg har liggende, der enkelte nøster med sikkerhet er fra 80-tallet. alt skal selvsagt brukes en gang, selv om jeg ukentlig fyller garnkurven med x-antall nye nøster....

    hilsen fra Monika og Markedet

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails