6. mai 2010

Noen er dårligere enn andre

Jeg er veldig dårlig koordinert. Kroppen min altså. Fysisk. Feks er jeg elendig i aerobic. Jeg bruker all energien min på å prøve å koordinere armer og bein. Jeg greier det dårlig. Derfor holder jeg meg lang unna de vanskelige timene.

Og ballspill har jeg snakka om før: jeg er talentløs. Snakk om Frk. Fomlesen!!

Her forrige dagen skulle jeg støvsuge meg nedover trappene. Da må man helst gå baklengs, slik at man har trinnet man skal støvsuge eller vaske forran seg - ellers blir det ikke skikkelig gjort. Det er helt unaturlig for meg å gå på den måten! Men jeg utfordret meg selv. Ska`kke mye til..... *rødmer*. Og jeg skulle altså ikke snu meg for å se trinnet nedenfor. Og jeg skulle heller ikke holde meg fast i annet enn den sabla støvsugerslangen.

Jeg måtte konsentrere meg like mye som jeg må etter litt for mange drinker på byen.... Hm. Nå hørtes det ut som jeg gjør det til stadighet. det gjør jeg altså ikke!!! Jeg hadde på et tidspunkt der, lyst å krabbe nedover på alle fire, med rompa først; slik A-ene gjorde til inntil for 1 mnd siden. Men jeg kom meg baklengs, ned 2 etasjer på to bein.. Det var en rar opplevelse å kjenne at jeg var usikker på noe så tilsynelatende enkelt!!
 
Og det hender jeg, for å underholde meg, selv hvis jeg kjeder meg (jeg kjeder meg ikke veldig ofte. Men det hender), prøver å skrive med venstre hånd. Eller enda verre: Pusse tenner med venstre hånd. Jeg glemte kanskje å si at jeg er høyrehendt, som de fleste av oss - ellers hadde det jo ikke vært noen utfordring i det...

Det er pussig komisk hvor vanskelig det er å gjøre noe man er vant til, med den andre siden av kroppen enn man pleier. Man kan jo trene seg opp til å gjøre ting med andre hånd. Det hender jo at mennesker blir tvunget til det. Men jeg tror jeg skal bruke energien min andre steder - så lenge jeg ikke MÅ lære meg.  Det er helt greit å bare kunne pusse tenner med høyre hånd!

Jeg kan multitaske på ganske mye da: Ikke langt fra at jeg, hvis iveren er stor nok, greier å sette inn i oppvaskmaskinen samtidig som jeg tar en kjapp tur i butikken. Quite impressive - hø?! Eller facebook, blogging og Hollywoodfruer på tv - samtidig. Nei forresten: det er ikke fullt så vanskelig!

Emilie er venstrehendt. Men hun kan gjøre veldig mange ting med høyre - som ville vært umulig for meg med venstre. Hekle for eksempel. Det gjør hun lekende lett med "feil" hånd. Skrive er hun heller ikke så gæær`n til med høyre.

Min mann er vanlig høyrehendt. Men han gjør noe snodig når han spiser: Han holder vanlig kniv i høyre, gaffel i venstre. Når han skal stikke gaffelen i maten (gaffeltenner peker nedover) løfter han gaffel til munnen og putter det som er stukket på, inni munnen. Det er jo vanlig å gjøre. Men når han må snu gaffelen for å skyve mat på den ved hjelp av kniven - da må han etterpå legge gaffel i høyre hånd for å greie å få gaffelen rett inn i munnen..... Han bytter da altså hånd på kniv og gaffel - for så å bytte tilbake for neste bit. Ikke så vanlig, spør du meg!  Dette fascinerer meg like mye idag som for 18 år siden.

Ha en fin dag, folkens. Jeg har planer om å hoppe litt trampoline. Har hørt at det er fint for både treningens skyld og koordinasjon. Oda har det med å utfordre meg til diverse sprell på trampisen. Jeg er litt pysete og redd for å knekke noe. (og nei - jeg er ikke beinskjør).

5 kommentarer:

  1. Lykke til på trampolinen. Den vil gi deg noen svar på om du har vært flink nok til å gjøre knipeøvelsene dine etter fødslene. Og apropos multitasking - jeg har ei venninne som påstår at hun ved en anledning lakkerte kjøkkengulv, ammet og stekte pannekaker samtidig.... Risikosport, spør du meg!

    SvarSlett
  2. Trampoline er bra! Der trenger du jo ikke å være så koordinert, men du må derimot knipe...

    SvarSlett
  3. Mulig kniv- og gaffelrutinen ligger til slekta, jeg er også høgrehendt, men når jeg spiser blir det helt motsatt. Sært, men det kommer alltids nok mat inn:) Hils!

    SvarSlett
  4. Måtte le litt..
    Jeg spiser akkurat som din mann....
    Og har blitt litt "ertet" for det i familien...
    GODT å vite at jeg ikke er alene :-)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails