2. mai 2010

Nytt familiemedlem

Vi er jo en familie med særdeles lite å ta oss til. For ordens skyld: jeg tuller! Derfor har vi nå skaffa oss litt ekstra arbeid....

Jeg siterer en sms jeg fikk fra 15-åringen tidlig i uka:
Jeg skal ringe deg snart for å spørre om noe.... Please ha et åpent sinn og ikke si nei før du har tenkt deg nøye om og fordøyet spørsmålet mitt ;)

Hvorpå jeg kjapt svarer henne med noen tastetrykk:
Du kan spørre om hva du vil - og jeg skal tenke på det. Men hvis spørsmålet er om du kan få piercing i navlen, kan jeg svare deg med det samme: NEI!

Hun fikk nemlig piercing i nesa ifjor, med min velsignelse. Er man under 16 år, må man ha skriftlig tillatelse fra foreldre. Nesa synes jeg kan være pent. Navlen liker jeg ikke pynt i. Og jeg utøver min myndighet over henne så lenge jeg kan....  ;)

Telefon fra henne kommer etter en stund. Jeg er allerede halvdød av spenning.....
"Du vet at Beate skal flytte. De har et marsvin de ikke skal ha med seg. Kan vi overta det?"
Jeg svelger tungt. Men har lovet å tenke på det.
Jeg tenker. Og tenker..... Jeg ringer henne etter mye tenking og sier OK det er greit. Vi tar han. Vi har hatt hamster tidligere. Så vi vet litt om hva det innebærer.

Igår kom lille dyret i hus. han er ca 5 mnd gammel. Og siden marsvin kan bli opp til 10 år, skal vi sannsynligvis ha han veldig lenge. (Jeg måtte svelge litt nå da jeg skrev det.) Jeg har gitt han navnet Jånni. Ungene synes det var et greit valg. Kanskje han får Bravo som mellomnavn. Jånni Bravo. Bravo!



Han bor i et stort bur. Han er sosial og kosete. Og han tisser og bæsjer mye. Gjerne i fanget på oss. Vi skal skaffe oss mer kunnskap om Marsvin-hold. Når han først er her må vi jo gjøre det best mulig for han.

Utgangspunktet mitt er at smågnagere er litt ekle. Men se på meg nå:


Jånni er jo skikkelig kul! Og han lager en artig koselyd når han får kos. Jeg er litt forelska.

Jeg har hørt at disse ikke liker å være aleine. Og siden vi har tatt på oss jobben med denne lille fyren - er vi likevel bundet til det. Og da er jo ikke en venn mye ekstra arbeid. Så imorra skal vi til butikken å hente en romkamerat til Jånni. Galskap? Mulig.

Jeg er fremdeles veldig usikker på om det var et godt eller dårlig valg å ta til oss dyret. Men jeg velger å tenke "artig for ongan"!!

15 kommentarer:

  1. Uæææ, jeg er ikke fan av gnagere. Sorry. Men flott at dere tar dyreholdet alvorlig, veldig flott. Og ang. piercing: I navelen er den da i hvertfall skjult mesteparten av tida, om det ikke er sånn at med en navlepynt føler behov for å gå med korte, korte gensere. Mulig det er en sammenheng...

    SvarSlett
  2. Den fødte marsvinmor, spør du meg! Dere var skjønne sammen! Helt bedårende! Så får vi se om det blir flere på dere. Har man først starta opp med marsvin, blir man helt hekta, har jeg hørt fra sikre kilder.

    SvarSlett
  3. Grattis med dyr... Er nok komen til ein god heim han der Jånni. Eg hadde katt, i 1,5 veke, i forfjor. Og det var meir enn eg takla, men det skal nevnast at katten var ekte gal! Gav katten vekk til ung, singel herremann, som hadde plenty med låvv å gi vekk til pusen ;)

    SvarSlett
  4. Hei igjen du. Norgesglass er det hete når det gjelder pynt og oppbevaring. Skal se om jeg kan finne noen linker og sende deg på mail. Har faktisk ett bilde hos meg med kubbelys oppi. Glassene, som vi får noen år siden kvitta oss med fordi vi ikke sylter noe lenger, er nå hotte emner på alle loppemarked osv.

    SvarSlett
  5. Jånni ser riktig lykkelig ut, der han sitter øverst i kløften til Mor! Dette blir bra, vettu! Bare ikke bikkja eter ham.

    SvarSlett
  6. hehe - Jånni ser jo søt og kosete ut :) morsomt navn...

    SvarSlett
  7. Takk Elisabeth. Og Bergljot; akkurat samme sa mannen. Ikke om kløfta - men om Hund vs. Marsvin. Og bikkja sikler.... Tuller ikke! Så vi får se hvor lenge han varer..... ;)

    SvarSlett
  8. Og takk Piamor. Det var snilt sagt. Han er nok ikke min tvillingsjel. Men gode busser, det kan vi sikkert bli. Og hekta.... Det tviler jeg på! :)

    SvarSlett
  9. For en hærlig liten fyr dere har fått i hus. Jeg hadde en gang en "Frank", og siden de trives med å være fler ble det jammen meg en lillemann, ei trøya og på toppen av det hele ei lita tjorven da Frank tok kvelden. Syns de er superkoselige små krabater dissa marsvina. Og ja, steller man pent med dem kan man ha dem riktig så lenge;). Masse lykke til med det nye familiemedlemmer og jakten på en kompis.

    SvarSlett
  10. Marsvin er dyr med sjarm og personlighet og jeg heier på Jånni! Bra med en lekekamerat også! Kos dere med de nye familiemedlemmet og lykke til :)

    SvarSlett
  11. Jeg blir like imponert over de som tar inn dyr i heimen hver gang.... har såååå lyst til å glede barna men er redd det blir for mye jobb for meg. Men med 5 barn og en mann blir det nok ikke dyr med det første.
    Når det gjelder piersing så fikk min datter det i tunga dagen før jeg fødte tvillingene (14 år...) og kanskje det var derfor vannet gikk.....

    SvarSlett
  12. Veldig bra navn. Når man først skal ha dyr, er navnet veldig viktig og dette var en innertier :D
    For en flott dame på det siste bildet, da gitt! :)

    SvarSlett
  13. Velkommen i nabolaget Jånni. Du ser superkul ut. Gleder meg til å se deg og din "bror".

    Klem fra Renate

    SvarSlett
  14. KLart du ska tänka på ungarna! Han är fin Jånni :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails