12. mai 2010

Jeg får frysninger!

Jeg beklager at jeg kommer med nok et innlegg om dyr. Men denne gangen snakker vi ikke frivillig dyrehold....

Vi har fra tid til annen mus i huset. Da mener jeg selvfølgelig gnageren Mus musculus. Det er jo slett ikke uvanlig å ha i hus. Vi setter opp feller - til Odas store fortvilelse - og musene blir borte for en stund.
De siste dagene har vi igjen hørt krafselyd i veggen. Men ikke på samme steder som tidligere. Vi har satt ut feller (flertall) med alskens godsaker. Men ingen mus har latt seg lure denne gang.
(Ingen luremus i huset her, nei.... ups - liten avsporing)


Det blir krafset og gnaget. Vi har fått hull i veggen. Og de graver ut isolasjon mannen har puttet i veggen til rommet vi jobber på... Alt dette skjer inne på vaskerommet - hvor vi heldigvis kan lukke døra inn til resten av huset.

Igår kveld var krafsinga så kraftig, at det hørtes ut som et beist inni veggen. "Herregud! Dette kan da ikke være mus - det må være rotter!!" Mannen og jeg er nå ganske sikre i vår sak. Det bor rotte(r) i veggen. Det gir også forklaring på hvorfor ingen har gått i fellene.....hvorfor vi ikke har sett snurten av dem.... Jeg tror forresten jeg hadde svimt bittelitt av, hvis en rotte hadde kommet over kjøkkengulvet. Ja, ja : ikke verre enn mus eller marsvin vil noen påstå.... Men jeg synes det er mye eklere!


Om det er én eller flere; usikkert. De lever oftest i flokk.
Men det som er sikkert, er at hvis det foreløpig er kun noen få Rattus Norvegius i veggen - tar det ikke lang tid før det er mange! Her må det handles fort!! Skadedyrkontrollen neste. Dette lukter tålmodighetsprøve lang vei....

Og vi som akkurat har skaffet marsvin.... dette blir nesten litt i meste laget for meg....

Hvis noen har erfaring og/eller tips å komme med: Kommentér i vei! Og send katta over til oss!

4 kommentarer:

  1. Å nei! Så grusomt!! (Er du sikker på at det ikke er Edvard eller Jånni, da?)

    SvarSlett
  2. Uff, veldig ekkelt det der.... Me har og hatt slike dyr i veggene her, og ja, eg fekk nesten panikk. Så me kontakta skadedyrfirma, Pelias heiter det. Kan anbefalast på det varmaste!

    SvarSlett
  3. Ekkelt - vi hadde krafselyder i veggen for noen år tilbake. Men nå har vi katt.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails