6. januar 2011

Twin magic

De minste divaene i huset er nå drøyt 2 år og 4 mnd.
De er aktive. Og de maser. Og de hyler og hviner. De krangler. Ganske ofte, faktisk. De krangler om dukkene - som de jo har 2 av for en grunn..... De vil ha akkurat den samme hårstrikken - selv om vi har en pose med ca 200 strikker - som er nesten maken. Men ikke HELT lik - så klart. (Dumme meg!). De krangler igrunnen om det man kan krangle om.

De er ganske forskjellige disse to. Den med minst kroppsmasse, er den tøffeste til å lugge, bite, dytte (når den andre minst venter det)...... Man trenger ikke være så sterk for å få til disse tingene. Hun er den mest dramatiske. Oh-hoooo, hun vet å bruke sitt yndige lille vesen for å få det som hun vil. Innsatsen står til en Oscar. Vi lar oss lure. Noen ganger. Hun er sta og urokkelig på ideer hun har. Hun har kledd på seg selv - alt fra inners til ytterst - i mange måneder nå. Hun snur og vender på alt - til lappen kommer bak - og ting som er på vranga, vrenger hun tilbake, med stilsikker og elegant hånd. Hun er komisk selvstendig! :)
Hun har begynt å gi komplimenter til mennesker rundt henne (og til seg selv - som i videoen under her): Mamma har fin kjole! Dadda er fin på håret! Andrine, du er flink - BRA!

Barne-tv er kjempekjedelig!! De eneste gangene hun vil sitte rolig (hur lenge som helst) er når vi leser. Men hun vil heller lage mat. Hun vil sitte oppå kjøkkenbenken å se på meg mens middagen og annet lages. Seriøst - jeg har ikke vært borti et så lite barn, med så stor interesse for mat. Ikke nødvendigvis spise mat - men tilbereding av mat. Heldig for henne, så er jeg også glad i å lage mat (og dessverre litt for glad i å spise maten. Men det er mitt problem). Det ser ut som matlaging kan bli en fin felles interesse for Alida og meg. Og tenk når vi får nytt kjøkken.... DA blir det enda kjekkere!!

Den andre divaen er roligere. Hun lar seg avlede, når ting blir vanskelig. Hun lar oss finne alternativer, istedenfor å sloss med søster. Hun elsker barne-tv og film. Hun er livredd for å sitte på kjøkkenbenken (- og alle andre høyder, for den saks skyld). Men hun liker å spise maten sin. Hun er alltid blid!!! Hun våkner med smil om munnen. Og de gangene hun dramatiserer noe - er det mest for å herme etter søsteren; Noe hun sjeldent lykkes med.
Hun tuller og tøyser og ler mye - klovner rundt.
Hun liker forsåvidt å gjøre ting selv - men hvis vi spør pent om å hjelpe (feks for å kutte tid - sånn i morgenstellet) så er hun villig til det. Takk og lov!
Hun er ekstremt glad i å kose. Helst lenge om gangen. Hun bretter opp ermer og buksebein, legger beina i fanget mitt og vil ha PJUSK. Hun er sin mor lik der. Og hun elsker og er vill etter dyr. Alle slags dyr!

Jeg kunne sagt mye og mangt om disse to.
De er mye uenig. Men de er likevel mest enige. De liker hverandre! De er søstre.
Og selv om de er like forskjellige som søsken flest - så er det et faktum at de er tvillinger. De vil alltid ha bursdagen sin på samme dag. De vil bli sammenliknet i alt de gjør - nettopp fordi de forventes å være på samme nivå. Men det går seg nok til - når også mennesker rundt oss, innser hvor forskjellige de allerede nå er - i ønsker og behov.

Likevel tror jeg, at 9 måneder sammen i magen min - gir disse to et spesielt forhold til hverandre. Og nå må jeg bare finne en Kleenex for å tørke øynene mine.....


Noen kaller det tvilling-magi.

Ha en fin torsdag, folkens!

23 kommentarer:

  1. Så skjønnt!!! Du skriver altså så drivende godt! (Måtte nesten hente kleenex her og...)

    Finfin dag til deg!

    SvarSlett
  2. Så fantastisk det er! Merkelig at de er så forskjellige. Men de har vel funnet ut at de må være litt forskellige for å få sin egenhet og sin plass. Herlige unger. Du må være stolt.

    SvarSlett
  3. Nyyyydelig skrevet!! :) Ble litt rørt her jeg og!!
    Søskenkjærlighet er utrolig magisk, og tvillinger kan nok ha enda tettere bånd. Herlige jenter. Heldige dem! :)
    Og fin ny header!! Finfin!! :)

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Haha, dette er akkurat som det er hjemme hos oss med våre tvillingjenter. Men - de er 9 år og 4 mnd :D
    Noe annet som jeg syns er litt mystisk og spennende med tvillingene er at de ofte tar hensyn til oss rundt og er i en "vanskelig fase" bare en om gangen. Så fort den ene har unnagjort en sær fase, tar den andre over.....og vi som trodde vi var ferdig ;)
    Alt i alt er det HÆRLIG med tvillinger, ja barn i særdeleshet!!!
    Ha en god torsdag!!!
    Merete U

    PS! Fiiin header!

    SvarSlett
  5. hvor er dine piger skønne :)

    jeg er mor til tvillinger drenge på 14 år og de har noget sammen vi andre ikke helt oplever :)

    SvarSlett
  6. Flott og rørende skrevet! Rart at selv tvillinger blir så ulike, både av utseende og personlighet. Men de har helt sikkert et spesielt bånd, ja.
    De er skjønne med herlig bustehår (godt å se at andre mødre heller ikke prioriterer hårstell...)
    Hørte plutselig Alidas stemme her i går kveld - det var da min mann som var inne i bloggen din. FØR meg!
    Vi har hatt en flott ferie, men de fleste av oss fikk et døgn med omgangssyke. (Regner med det var det det var - maten på hotellet var bra, klarer liksom ikke å se at det var den som tok oss....)
    Gratulerer med ny header! Og ønsker deg og dine et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  7. Så fint skrevet, og observert! Det er noe spesielt med tvillinger, de er heldige som har hverandre og heldige som har dere som ser dem som to individ og ikke en symbiose.

    SvarSlett
  8. Så herlig beskrevet, og så herlige bilder av de to nydelige jentene dine:-) Akkurat som jeg føler den tilknytningen de har gjennom både tekst og bilder! Jeg synes det er så fint, ja det aller fineste, å lære toåringen min å kjenne, personligheten hans og få vite hvem han er akkurat som du beskriver med jentene dine her!

    Ha en fin dag, Trine:-)

    SvarSlett
  9. For en lykke! og veldig godt skrevet.

    SvarSlett
  10. Nydelige jenter du har, Trine. Blir litt rørt her jeg sitter, jeg også.

    SvarSlett
  11. Å. Nydelige ord til nydelige jenter.
    Godt nytt år til deg og dine
    -og gratulerer med fint, nytt utseende på bloggen.
    :)
    En fortsatt fin dag til deg.

    SvarSlett
  12. Hei Kjære T.
    He he, du skriver bra! Jeg kjenner meg igjen ;-),Det er veldig gøy med Tvillinger.
    Klem Merete, Mille og Mathea

    SvarSlett
  13. Jeg fikk engang en kjøleskapsmagnet fra min søster - altså din mamma, Trine. På den står det: Søsken er forskjellige blomster fra den samme hage. Det passer godt på tvillingene. Klem fra tanta di.

    SvarSlett
  14. nå fikk æ mæ en god latter. ser for mæ alida på kjøkkenbenken. ja ho vil jo så gjerne hjelpe til, eller aller helst stå for laginga sjøl. andrine tror æ fikk nok da ho sku hjelpe mæ me å ta ut av oppvaskmaskinen. ho va flink og stolt da ho hadde lagt alt bestikket på plass i skuffen, men barne-tv va mye artigere,så da forsvant ho inn i stua. du får det virkelig sagt og beskrevet. flink e du og kjempekul heading. suss og klem.

    SvarSlett
  15. Nydelig omtale og bilder :)
    Flirer av din kommentar på innlegget mitt. Eit slikt strykesystem er nok nyttig for ei kreativ sydame som du. Så det er du som skal le sist og best :))

    SvarSlett
  16. Sukk...nydelig omtale av småtrollene dine :) Det er nok maaaange fordeler og sikkert noen ulemper med tvillinger også... min erfaring på det området strekker seg til jobben min i barnehage - og der har i alle fall vi erfart at de tvillingene vi har leker bedre sammen hjemme dersom de ikke er sammen til en hvert tid i barnehagen...

    SvarSlett
  17. Et fantastisk innlegg!!! Jeg er selv tvilling og ja det er noe spesielt ved dette. Har en lillesøster som har vært veldig sjalu på oss to hele livet og det er føsrt når jeg har blitt voksen at jeg skjønner hva jeg har med min halvdel:)
    Lykke til videre som tvillingmamma:)

    SvarSlett
  18. Kjempekoselig innlegg!
    To skjønne jenter!

    SvarSlett
  19. Nydelig tekst, nydelige bilder.
    Ellen :)

    SvarSlett
  20. Fantastisk skrevet Trine!
    Måtte fram med kleenex'en her jeg også...
    Det er helt klart det, at tvillinger har et spesielt bånd! Og de kommer til å ha fantastisk mye glede av hverandre oppover, og blir de prikk like kan de bruke det til sin fordel også, hehe...

    Stor klem fra størstepia

    SvarSlett
  21. Dette var som å lese om Anny og Andrea :) Mine jenter på snart 5, må vite :) Det er det sterkeste bevis på hva arv har å si på søskens forskjellighet. Med alle forutsetninger for å bli "kliss like" viser de oss at neida, jeg har litt av den biten og litt av den biten fra den ene og den andre .. og den andre har tilsvarende forskjellige biter :) Det største magien føler jeg er hvordan i alle dager de greide å være så tett sammen, så lenge. Det er når de er på mest uenige, jeg tenker sånn ... men når de er perlevenner og synger duetter sammen .. da forstår jeg ALT! ;)

    SvarSlett
  22. Høres kjent ut! :) Selv har jeg tvillinger på 3 år (gutter)! Krangling og litt slåssing, men mest kosing og klemming. Ofte sier de at de er glade i hverandre! <3

    Da vi var på butikken på lørdag var det ei som spurte om de var tvillinger og etter det har de bare gått rundt og sagt at de er tvillinger! ;) 'Æ e tvillinga me dæ Nikolai'. 'Æ åsså e tvilling me dæ Benjamin'! :)

    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails