7. januar 2011

Da var dagen her

Denne dagen skulle jeg egentlig gjort en hel masse: sydd en kjole, vært ute i det fantastiske været - og tatt mange fine bilder, jeg skulle lunsjet med venninne......... for så noen timer senere å komme hjem full av inspirasjon og røde roser i kinnene.

Isteden har jeg tilbragt dagen i pysj. Sammen med Andrine - som brukte mesteparten av natta på å spy ut alle håndklær og sengetøy vi har i huset.... og dermed ble det ikke mye søvn på hverken den ene eller andre.
Så idag har vi sett ut på all den fantastiske snøen og solskinnet. Vi har samsovet på sofaen og kosa masse. Andrine har spydd mer og vært lei seg for at hun ikke kunne være i barnehagen med søster og alle venner - som har tilbragt meste av dagen på et akebrett. Og jeg... Ja, jeg kan jo nesten ikke si høyt at jeg er litt sur for at jeg måtte være inne med syke, lille elsklingen.

Jeg har hvertfall fått gjort ett stykke arbeid; Jeg har ribba juletreet for pynt.



Vi hadde et staselig tre i år. Henta selv med hodelykt og øks på en gård borti høgget her. Nydelig var det. Det fineste vi noen gang har hatt, faktisk!

Pynten, vi har samla opp gjennom åra (både fra fjerne himmelstrøk og hjemmelaga av ungene og snille tanter), ble med andakt lagt i boksen sin.

 Jeg var litt i tvil om de fine papirlenkene ungene har laga i barnehagen....Skulle jeg ta vare på de?  Men jeg kom fram til, at siden de strengt tatt ikke har laga de helt sjøl (Herregud, de er jo bare 2 år og har såvidt jeg skjønner, hatt god hjelp fra barnehageansatte) - så havna de i en ball på toppen av papirsorteringa.
Og kjenner jeg unger rett; det vil komme sånne papirlenker hver eneste jul framover, i veldig mange år.
Jeg tok i allefall vare på konglene med glitter!
Så ingen dårlig samvittighet.


De lysene gjør meg litt nervøs: Jeg pakker sammen etter beste evne. Men VET at når jeg neste år skal ta de fram igjen - er det jeg pakka sammen så fint og nøye - gjennom året på mystisk vis blitt til en eneste stor floke!
 Ok - den tid, den sorg.


Hva gjøre med alle nålene? - som forresten slett ikke trenger min hjelp for å komme seg av treet. Et skjevt blikk - og vips; treet er nakent som et nyfødt barn. Jeg har ikke sånn kost og brett (husmor?) Så jeg måtte be Støvsuger Sigurd om hjelp. Han gikk fort tett - for å si det mildt..... Men jeg er ikke dum - så jeg hadde helgardert med en ny pose i støvsugeren - og når den var full, var det bare å helle nålene i søpla, for så å fylle posen på nytt.

 

Ok. Treet står i skrivende stund fremdeles på plassen sin. Men det er av den enkle grunn at jeg ikke greier(gidder....) å dytte det store treet ut av døra på egen hånd. De nålene som er igjen, stikker og er fæle... Så jeg skal overraske mannen med den jobben - så snart han kommer hjem fra sitt lønnede arbeid.


Ha en fortreffelig fredagskveld, venner og medbloggere!

11 kommentarer:

  1. Spysykja har gått her sidan nyttårsafta, 3 av 6 personar i familien er ferdig.... Værste sykje som finst, iallefall når ein har små barn.
    (Iphonen min var bestillt for snart 2 månader sidan! Når den er komen til ein liten tettstad i Sogn og Fjordane, så er den nok komen til ein plass nær deg også;))

    SvarSlett
  2. Ah, for et fint, grønt teppe med smiley du har! Det ser enda tettere og frodigere ut enn det jeg hadde! ;o)

    SvarSlett
  3. Stakkars Andrine! Skikkelig pyton å spy, og ikkje kunne gå i barnehagen!
    Sjøl har vi ei jente her full av feber, men den kommer sikkert av vaksinen ho fekk for nokre dager siden. Og ho er i strålande humør, heldigvis :)
    Skal dei det treet hadde mange barnåler! Visste ikkje at eit tre kunne ha SÅ mange nåler! Sikker på at du ikkje har vært i heile nabolaget og samla inn, sånn at du kunne ta det stilige barnålbildet?

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min:)Juletreet her sto ferdig "høstet" i flere dager, bare fordi jeg gruet meg til stien av barnåler hele veien ut. Huff, aner hva helgen deres vil gå med til...drister meg til å si god bedring til enhver;)

    SvarSlett
  5. Omgangssyke er grusomt - i Egypt spøy jeg med syk Henny klamrende fast rundt beina mine mens de andre var på kamelridning - forferdelig!
    Ha en flott helg, og får håpe ingen andre får svineriet!

    SvarSlett
  6. Uff. Jeg syns synd på dere. Trøsten er jo at slike omganger blir færre etterhvert som ungene vokser seg til. Her i huset (bank, bank) har vi ikke hatt noen omgang i fjor/år. God bedring! Syns forøvrig at du har fått gjort et godt stykke arbeid. Ikke bare (bar) å demontere juletrær!

    SvarSlett
  7. Huff, da var det på'n igjen. Den lumske omgangssjuken lurer rundt hvert hjørne.
    Ser dere har de samme kulene som oss, så gøy. Våre er et kjært minne fra en kaotisk dag på perlemarkedet i Beijing.

    SvarSlett
  8. Ønske jenta god bedring! Her har toåringen vårs fått gjennomgå av samme greie. Godt å få gjort litt inne da, tross alt. ;)
    GOD HELG!

    SvarSlett
  9. I jøsse navn å rike, jeg trodde treet mitt ekstremrøy da jeg tok av pynten i dag, men jeg bøyer meg i støvet for ditt!

    God bedring til sykingen din, og tvi tvi for at ikke resten av dere blir smittet!

    God helg :)

    SvarSlett
  10. Huff, ingen som slipper unna den syka, tydeligvis..
    God bedring.
    Hehe...hadde ikke du sett de nye, revulosjonerende juletreposene fra Europris? Fantastiske..

    SvarSlett
  11. Hehe, nydelig teppe du har anlagt der i hjørnet av stova. Og så må jeg gi full støtte i å kaste førskolelærerprodusert (vel,egentlig også barneprodusert) julepyntræl. Erfaring har vist at det er et jevnt tilsig, så man blir aldri tom.

    Helt til slutt må jeg takke for den lille hyggelige kommentaren din. Det var nemlig et lite ork å ta opp igjen bloggetråden - men en koselig liten hilsen var altså det som skulle til!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails