12. januar 2011

Hjemmedager

Det hender at ungene er syke. Ja, vi voksne også, for den saks skyld. Men denne runden har det vært ungene. Og det henger litt sammen; jo flere unger i hus - jo flere smittes - og jo flere sykedager må mor og far ta fra jobben.

Jeg begynte mitt nye liv forrige uke; For første gang i mitt liv, som 4-barnsmor, skal jeg jobbe full dagtid. For saken er, at siden de siste to ungene kom til verden, har jeg fram til de begynte i barnehagen i august, vært hjemme på heltid med dem - og kun gjort litt arbeid på kveldene. Og samtidig med at de begynte i barnehagen, begynte jeg på skole. Forrige uke startet de barnehagen igjen etter juleferie. Og jeg skulle jobbe. Og planlegge framtiden som selvstendig arbeidende.

MEN - idag er den 4. dagen - av 7 arbeidsdager, at jeg er hjemme og pleier avkommet. Dvs. Både igår og idag har jeg vært hjemme med FRISK unge........ Men siden de håndhever 48-timerskarantene med jern-neve i barnehagen, etter siste symptomer på magesjau - så må jeg ha Andrine hjemme. 

Hun vil egentlig være i barnehagen. Og jeg må gjøre det så attraktivt som overhodet mulig, å skulle tilbringe dagen med meg. Tøff konkurranse, det der!

Igår frista jeg henne med et lengre besøk i en dyrebutikk:

Det er stor lykke og blir aldri feil!
Og jeg fikk lurt henne rundt i flere butikker, slik at jeg fikk unna noen av mine egne planlagte ærend.

Idag var jeg ikke helt forberedt på at jeg skulle ha henne hjemme.... Jeg tenkte at 43 timer var så godt som 48 timer (etter sykdom).... Men barnehagen var ikke enig. Og OK, jeg ser dilemmaet de har: Idag var halparten av ungene på avdelingen hjemme med magetrøbbel. Og dette har rukket og vart over lang tid.

Jeg tok snuppa med hjem igjen. Og måtte lokke med bollebaking. Nå er det jo søsteren som er mest ihuga kokken av de to. Men boller er morsomt. Og veldig godt!


Vi satte bolledeig. Men Andrine var ikke enig i at den skulle heve - og ville ha noe hjemmebakt som gikk an å spise sånn tvert! Så da måtte vi fortsette med noe annet - slik at vi både fikk røre og blande mer. Og ikke minst spise etter kun kort tid.
 Da ble det havregrynsmuffins med raspa eple, mens vi venta på bolledeigen.

Guriland; Kjempegodt!

Nå sover Andrine. Og jeg får ta til fornuft og komme meg i systua for litt matnyttig aktivitet.
Og imens skal jeg planlegge en fin GI BORT.

God ettermiddag, venner!

Og Ellen (og andre interesserte) : sjekk muffins feks HER
Jeg lagde disse - men jeg raspa 1 1/2 eple og putta i + 2,5 dl eplejuice (istedenfor applesauce)

13 kommentarer:

  1. Åå. Vi har det samme gående her. Fint at man kan gjøre koselige aktiviteter, da i alle fall!
    Det så veldig godt ut! Særlig muffinsene!

    SvarSlett
  2. De muffinsene fikk jeg veldig lyst til å smake på. Oppskrift?? :)
    Ellen

    SvarSlett
  3. Det var da strenge regler - 43 timer burde vel holde?
    Muffins og boller imponerer meg, og Andrine har da fått veldig langt hår?

    SvarSlett
  4. Fine heimedagar, trass alt!
    Ventar i spenning på gje vekk ;)

    SvarSlett
  5. Je, jeg mener jo også det, Pia.... 2 døgn/ 48 timer... same, same. Men jeg vil ikke diskutere det.
    Ellen: har laget link til oppskrifta!!

    SvarSlett
  6. Ack! Å være hjemme med sykt barn er én ting... Det går greit. Men å være hjemme med friskt barn som ikke _får lov_ til å gå i barnehagen fordi h*n har vært syk, det kan være ganske utfordrende, ja...
    Snuppa her syns det er godt med helger og planleggingsdager. Men ferier som vi ikke reiser bort i... Nei, det er hardt. Minstemann begynner også å få slike tendenser... At barnehagen er morsommere enn mamma. Skjønner ikke det? :P
    Ha en finfin bolle- og muffinsdag :)
    Oooog! Jeg gleder meg til gibort! Ai låvv givv avæijer! :D

    SvarSlett
  7. Æsj, det er kjipt. 43 timer eller 48 timer ser jeg ikke store forskjellen på.

    Greit å kunne bake litt og finne på koselige ting sammen da :)

    SvarSlett
  8. det ser ut som andrine har en super dag. så glad og fornøyd. sikkert godt med alenedag med mamma. og muffinsene ser deilige ut.. suss..

    SvarSlett
  9. Først av alt - det er sveisent lekkert her inne!!!
    Og jeg gleder meg til din GI BORT!!
    Ja regler er nå regler, men jeg må si du stilte opp med et knakende flott opplegg - så imorgen vil hun vel ha barnehage hos deg :))
    Håper hun blir heeeelt frisk :)) - lykke til som fulltidsarbeidene - driftige du!! Får jeg ønske den unge damen under 40 - god hvile :))
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  10. Jeg må si at jeg reagerer på at du kan fly rundt på butikker med din såkalt syke datter ISTEDET for å være hjemme og sørge for kjoleløse barns bekledning!! ;)

    ...

    nå er jeg en smule engstelig for at de kjoleløse barna kommer til å forbli kjoleløse, så: UNNSKYLD!! Bare tulla! ;)

    Det er sannelig en utfordring å underholde barn hjemme - i hvert fall når man mentalt er forberedt på å bruke dagen HEEELT annerledes! Nå så det dog ut som om dere koste dere (og det var mer enn jeg gjorde etter å bli ufrivillig hjemme med mine etter å ha kjørt bilen i grøfta) hehe.. sånn kan det gå ... Dumbo på isen!

    SvarSlett
  11. 48 timer var jammen strengt, ja. Det så imidlertid ut til at dere hadde en flott dag. Dyrebutikken er en hit her i huset også. Tar vi turen dit, er lykken fullkommen.

    SvarSlett
  12. Kjedelig når de egentlig er for friske til å være hjemme, men jeg skjønner barnehagen òg. Ikke så lå lett å bli kvitt sånne virus.

    Ønsker deg en flott torsag, håper du kommer deg på jobb. Klem ann helen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails