13. august 2012

Høyteknologi og sånt.

Jeg er imponert. Virkelig. Jeg er imponert over standarden i disse nybyggene i Busan. Standarden på lekeplassene (kommer i eget innlegg)... parkanleggene...kafé - og restauranttilbudene... velværetilbudene.... you name it. Det Korea jeg kommer tilbake til, er noe annet enn det vi reiste fra i 2005. Joda - det meste er jo faktisk det samme. Menneskene er seg selv lik, bortsett fra muligens bittelitt bedre engelskkunnskaper hos Hvermansen. Men min hverdag, mitt nye område, mine tilgjengelige fasiliteter er heeeeeelt anderledes denne gangen. Jeg er søkkimponert!!!

Leiligheten vår er deilig stor. Og fin. Vi har marmor på vegger og gulv i stua og en enormt lang korridor. Så kan man jo diskutere hvorvidt marmor er pent eller ikke..... Men det er Korea-flott. Litt Harry-flott, vil jeg kalle det. Men det er meningen at dette skal være schtilig. Det er iallefall gjennomført; i stil og farger. Så det er lett å møblere. Og det er viktig. Alt i alt er jeg veldig fornøyd: Selv med lysebrun marmor - og sebratapetserte (du leste rett) skapdører i inngangspartiet!

Koreanerne er Very High Tec! De er det landet i verden som har flest mennesker med tilgang til trådløst nettverk. Mener å ha lest at så mye som 90% av befolkningen er på nett. Det er mye!

Så at de har toaletter i en klasse for seg, er da kanskje ikke så overraskende.

Vi har to bad i denne leiligheten. Begge er store og fine. "Foreldrebadet" har fjernstyrt do - med følere. Joda: Her trenger man ikke ha så mye som en finger borti toalettet... ALDRI. (Bortsett fra ved rengjøring. Det må man gjøre selv! ......Daah.....)


For det første er setet oppvarmet. Her kan man stille inn temperaturen etter eget behov. For det andre så løfter lokket seg når man nærmer seg doen. Og med fjernkontrollen kan man løfte ringen også - hvis det er far som skal bruke den. Med den samme fjernkontrollen kan man legge ned ringen og setet. Evt gjør den det automatisk etter en tids inaktivitet.
Når man sitter på doen, kan man trykke for spyling forran eller bak. Da er det viktig å sitte riktig. (Tro meg!) Og helst med samlede bein. Etter spyling kan man få føn. I forskjellig styrke og temperatur.
Den samme foreldredoen har lys i skåla. Blått lys. Det kommer på når det er mørkt i rommet. For å finne doen om natta, kanksje?


Det andre badet har også fænsi do. Men ikke fjernkontroll, da.....Daah!


Jeg kan tenke meg det ikke går altfor lang tid før disse doene også har et valg som sier tampongfjerning .......  frisering...... (hva med brasiliansk?)......... og Gudene veit hva annet!?

***

Mens jeg er inne på stæsj i leiligheta:
På kjøkkenet finnes en sak hvor man kan vaske grønnsaker... Eller frukt... Eller bestikk... Eller fisk (!?)
Jeg har testa på tomater. Jeg bare la en haug nedi der. Trykka ON. Men det skjedde ikke noe annet enn at det ble fyllt med vann nedi der. Og jeg måtte jo vaske tomatene med egne hender. Akkurat dét kunne jeg jo fint greid under springen - som er 20 cm bortenfor. Og hva om man putter fisk oppi der? Hva skal skje? Det må jo være noe jeg ikke har skjønt, tenker jeg. Men samtidig er jeg ikke sikker på det: Koreanerne elsker stæsj. Unyttig stæsj, kaller jeg det. 


Men igjen: Jeg er en landsens jente - og jeg blir imponert over kreativiteten. 
Også ler jeg litt, da.


Det ble mye do-snakk....
Så for å døyve litt av det, slenger jeg på et koselig bilde av jentene her på slutten. 
Tatt i lobbyen i "huset vårt".


Ha en glad mandag, folkens. 
(Med eller uten Spyling & Føn)




6 kommentarer:

  1. Å nei, jeg skulle skrive akkurat samme blogginnlegget! Jaja, når mitt blir publisert (sikkert en evighet til jeg kommer så langt, med besøk og alt), så vet du i alle fall at jeg ikke bevisst har plagiert deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare så helt i orden, Elisabeth! :)

      Slett
  2. Jeg konstaterer for øvrig at deres WC overgår våre med ca tusen prosent. Vi har bare panel, vi. *Mumle mumle*

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan låne min do, hvis hangen til fjernkontroll blir for mektig!

      Slett
  3. det er så fantastisk!

    Det blir nesten litt surrealistisk.
    :)

    SvarSlett
  4. Jeg synes sånne doer er litt skumle! Funker det? Blir man - hmm - rein liksom? Ellers så er jo tekniske duppeditter festlige, da! :o)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails