14. august 2012

Handel og trimpoeng

Hvor mange bonustrimpoeng får man for en runde i butikken?
I Korea vet de å ordne det, så man ikke trenger lure på den saken.
Mitt daglige matvaresenter (Home Plus) har handlevogner med 
skritt -og kaloriteller.
Jeg tuller ikke!


Så jeg vandrer rundt i butikken, på desperat jakt etter grønnsaker, kjøtt, 
poser for matavfall, skittentøyskurv, skriveblokk......... ogsåvidere.

Jeg har mest lyst på fisk.
Men det er mye rart i fiskedisken. Og jeg aaaaaaner ikke hva jeg skal gjøre med de fremmed utseende fiskene. De har mye av denne slags, da: 


Og koreanerne elsker denne slags: 


(Det er ikke mange ting jeg ikke liker. Men blekksprut er én av dem)

Og jeg besvimer nesten over kjøttprisene.

Denne pakken med innhold av 350 gr karbonadedeig koster den nette sum av 
110 norske kroner.


Og etter en lang stund i butikken
kan jeg konstantere at handlevogna viser :


837 tilbakelagte skritt. Og hærlige 37,5 kalorier. (wow....)
Ikke mye å skryte av. Ikke spesielt nyttig info heller. Men artig å vite!

6 kommentarer:

  1. Så gøy at du har startet å blogge igjen! Føler jo ikke jeg har misset noe siden jeg følger deg på Instagram, men er jo likevel mer å lese her på bloggen.
    Utrolig morsomt å følge deg på deres 'eventyr' i Sør-Korea, jeg er helt facinert av alle de herlige og morsomme bildene du legger ut på Instagram (og her da:-)!
    Og ja, jeg var på semifinalen og finalen i håndball i OL, det var helt fantastisk:-)!!!

    Ha en super tirsdag!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, var med ett klar for blogging igjen. Det har nok noe med tiden å gjøre. Og at jeg vil dokumentere så mye som helst fra disse årene. Enkel måte å dokumentere hendelser :) Også er jeg glad for at du vil lese. Takk og klem :)

      Slett
  2. Elsker å lese om livet ditt der borte! Utrolig fasinerende alt det rare de har tenkt på at de trenger, liksom??
    Men..hvorfor så dyr kjøttdeig???

    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker å lese. Det er fint for meg - for dette blir jo en stor del av mitt liv for all framtid. Og fint å dele med noen underveis. Jeg er ikke redd for å dele, vet du :)
      Det er virkelig sinnsyke kjøttpriser her. Rødt kjøtt handler vi aldri i butikken. Det er jo 300-noe kroner for kiloen. Hvorfor? vet ikke helt. Men jeg har faktisk aldri sett et storfe i dette landet. Og jeg har vært mye på landsbygda og turområdene utafor denne byen. Ingen kuer. Bare hundeoppdrett.......... Og kylling og svin var veldig billig sist vi var her. Det var trøsta, liksom. Men nå er det også SVINdyrt: Betalte 55 kr idag for 400 gr svinekjøttdeig. Så både kjøtt og frukt og grønt er kostbart. I tillegg er fisk en utfordring...... Finnes mye av det her, siden dette er en havneby. Men man vet jo ikke hvordan tilberede alle godsakene. Ikke vet jeg hva de heter heller. Og de gamle damene som selger fisk - kan jo overhodet ikke engelsk. Så det er et enkelt liv på mange måter. Men fy søren det er vanskelig med "hverdagstingene" som feks innkjøp av mat.

      Tilbakeklem :)

      Slett
  3. Veldig spennende a lese om et for meg helt ukjent land! Na er jeg jo ikke ukjent med a flytte pa meg fra et land til et annet, men dette var utrolig mye mere annerledes enn noe jeg har opplevd... Kanskje det finnes et eller annet (engelskspraklig) kokekurs du kunne hevet deg pa slik at du laerte hva du skulle gjore med alle disse nye fiskeskapningene...?

    Ellers utrolig imponert over all teknostasjen... Spyl og fon... ja, jeg tror jeg hadde sittet litt 'pa ank'... :-)

    SvarSlett
  4. Ja, Korea er ukjent for de fleste. Har ikke vært et ferie/turistvennlig land. Og pga det - begge veier - er det nesten ingen som snakker engelsk. Det er nok det som er aller mest frustrerende her. Så ingen skjønner noe som helst - hverken jeg eller de. Det er kanskje denne utfordrende faktoren som gjør det ekstra spennende med nettopp Korea. Og vi skal være her en stund - så kanskje kokekurs. Ellers er ikke det koreanske kjøkkenet særlig kulinarisk....... de spiser det meste av en helsemessig årsak. Ikke så nøye hvordan det ser ut.....

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails