12. august 2012

Hvor i hekkan?

Hvor i hekkan skal man begynne, etter 2-3 mnd bloggtørke?! (Jeg skal iallefall ikke beklage mitt fravær. Alt har en grunn. Og det har, for å være ærlig, vært ganske deilig med en pause fra blogginga.)

Det har vært en sjukt travel vår og sommer.... bla bla bla.... Full oppussing av hus (innvendig og utvendig) Skulle gjerne vist før og etterbilder. Men jeg er litt ferdig med akkurat dét nå - så kanskje en annen gang (!) Det har vært pakking, rydding, pakking, sending av container, mer sortering, sending av ting til lager - og alt dette, mens huset hadde snekkere i alle kroker til enhver tid.... (her kan dere se for dere en lang rekke ord som ikke egner seg på trykk). Det har vært hekkans K A O T I S K.

Det triste med å ha hatt så mange ting gående på én gang og så mye ROT rundt oss til the bitter end, er at vi aldri fikk hatt den årlige sommerfesten.... vi fikk ikke sagt skikkelig På Gjensyn til vennene våre....

Selv om vi har vært forberedt på dette i mange måneder - kom det likevel veldig brått. Vi har reist fra en datter. En nokså halvvoksen datter. Mange har sikkert mange tanker om det valget vi har tatt: Er vi gærne?? Vi har jo ikke bare flytta på oss til nærmeste landsbygd. Vi har flytta halve kloden rundt!

Men likevel.... Det er på én måte spennende. Men det er også mye dårlig samvittighet i det. Joda; 18-åringer flest greier seg godt selv - sånn rent praktisk. Men vi skal ikke lenger ha hverdagene sammen. Sånn er det jo når ungene flytter ut fra hjemmet de har vokst opp i. De flytter kanskje for å studere i en annen by. De kommer hjem i helger og ferier. Og seinere - når mor og far har vent seg til å ikke ha ungen hjemme sånn til hverdags - så flytter de videre til det store utland for å studere. Kanskje. Noen ganger.
Men her ble navlesnora brått kuttet. Av oss. Det var ikke hennes valg. Vi har reist fra henne. (Og Jo, jeg blir gråtkvalt mens jeg skriver dette.) Men samtidig vet jeg at dette kommer til å gå fint. Jeg hadde ikke flyttet, hvis jeg ikke trodde på at dette skulle gå helt fint! Hun har masse fin og nær familie i fysisk nærhet. Familie hun er trygg på. Mennesker hun kjenner godt og som er glad i - og tar vare på henne. Hun får dessuten en myk start på å flytte for seg selv: Hun bor i en leilighet i huset vårt. Sammen med den gamle hunden vår. Hun har ingen økonomiske bekymringer å tenke på. Hun selv GLEDER seg til å klare hverdagen på egen hånd. Hun er flink å nyte sitt eget selskap. Og hun har en god kjæreste.

Og dessuten har vi Skype, facebook, Instagram, blogging......Vi ser hverandre og snakker sammen. Og vi er tross alt ikke lenger enn en flytur unna hverandre. Ikke sant? Sant! OG - hun kommer hit til oss flere ganger i løpet av dette året. Høstferien er første tur! Og vi gleder oss.

Vi har bare vært i Busan i Sør-Korea i én uke. Men her ryr det på med bloggmateriale - mange ganger om dagen. Jeg begynner forsiktig med noen (skryte)bilder av utsikten fra leiligheta vår i 47. etasje:


Du vet du bor høyt, når du ser ned på helikopterlandingsplassen på taket til nabobygget: 


Bygget jeg bor i har 70 etasjer. 
Nabobygget i samme kompleks, har 90. 
Sånn ser det ut når jeg kikker over til den fra min 47. etasje:


Det er helt WOW!

Dette er Haeundae (Beach) ved soloppgang sånn ca kl 5.30:


..... Og inn i leiligheten.... 


Og sånn ser det ut når jeg nyter et glass vin til kveldsutsikten:


Hei og hopp.
Nå skal dere snart nyte søndags-steika. Her er det svarte natta og jeg kryper til køys.

Fortsatt glad søndag, folkens!

12 kommentarer:

  1. Så kjekt å endelig få et nytt blogginnlegg fra deg! Det blir spennende å følge deg fremover :-)

    47. etasje...det er jo bare crazy insane! Hvor lang tid bruker heisturen? (for jeg regner ikke med trappene er et alternativ sånn til daglig...?!)

    SvarSlett
  2. Jeg har fulgt med på Facebook, men veldig hyggelig å lese litt mer.

    SvarSlett
  3. der var du jo!! fint å høre fra deg igjen, og så masse som har skjedd!
    dærsken fløtte, dere er modige. jeg får jo pustevansker bare av å tenke meg å bo så høyt i en sånn leilighet (men så har jeg høydeskrekk også, da. ALDRI om jeg hadde gått ut på den verandaen). for en fantastisk mulighet, og siden jeg skjønner dere har bodd der før, må det jo være ekstra kult, å være litt kjent og trygg fra før.
    gleder meg veldig til å lese mer om livet deres der borte! (hvis du har tenkt å blogge det...?)
    klem!!

    SvarSlett
  4. Så spennende. Hils den ene av godjentene dine så mye fra meg.

    SvarSlett
  5. Jippi!! Blogging igjen! :-))

    SvarSlett
  6. Koselig med innlegg fra deg igjen :)))
    Å for noen bilder... wow for en utsikt !!!

    Klem Heidi

    SvarSlett
  7. Skummelt! Og helt fantastisk! Jeg blir helt fascinert av det å flytte så langt "hjemmefra", til noe helt annerledes. Tror aldri jeg hadde turt å gjøre noe sånt!

    SvarSlett
  8. Dette blir bra, Trine! Spennende! Og lærerikt!
    Skjønner det med med eldstejenta, men hun er jo "voksen". Hun klarer seg. Og som du skriver, tenk så lett man faktisk kan holde kontakten nå. Jeg og søstera mi opplevde litt det samme for mange år siden, og da var det kun en telefonsamtale i måneden og brev vi hadde å forholde oss til.

    SvarSlett
  9. Wow, så utrolig spennende! Gleder meg til flere innlegg:)

    SvarSlett
  10. Det er så rart å tenke på at du befinner deg på andre siden av kloden - i lang lang tid framover. Jeg ble litt snurp i halsen selv da jeg leste og tenkte på henne som er igjen hjemme. Men klart det går bra! Gleder meg til alt du skal blogge om fra din nye eksotiske hverdag.

    SvarSlett
  11. Lukke, lukke til - med alt! Det vil helst gå godt. :) Håpar du bloggar frå der du er utover hausten.

    SvarSlett
  12. Har dere virkelig flyttet til Sør-Korea? Wow! Det må jeg si! Kult!
    Jeg har visst gått glipp av dette jeg...
    Er det pga jobb? Eller bare for å oppleve noe nytt? Dere har bodd der før?
    Har veldig lyst til å besøke Sør-Korea en gang, så dette gir mye inspirasjon! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails