8. januar 2012

Jeg sa lys. Og det ble det!

Vi rydda ut jula for noen dager siden. 
Greit nok.
Men da vi kom til siste punkt på lista; 
JULESTJERNA 
- kom det er unisont vræl fra både meg sjøl og mellomste barn.
Det ble nemlig bekmørkt i vinduet.
Stjerna måtte rett og slett henges opp igjen!

Jeg har flere norgesglass i kjellerboden.
De har kommet til nytte både hist og her.
Og stadig dukker det opp nye bruksområder.
Feks som lamper.

Men jeg var usikker på festeanordningen for sokkelen....
En liten sms til DIY-orakelet Revinyl-Siw
gav meg svaret jeg trengte.
(Den dama er et oppkomme av lure ideer - og har et svar for alt!)

En liten tur i butikken etter hermetikk av billigste sort:
Fruktcoctail.
Og siden jeg ikke liker fruktcoctail fra boks - så gikk innholdet i vasken.

Deretter ble mannen piska opp fra godstolen
og lørdagsunderholdningen med et rungende:
"Ikke mere jårr -
finn fram saks og borr!"

Det var ingen tid å miste; Lampene kunne IKKE vente til en annen dag!
(jeg overrasker til opg med meg selv - med å være en handlingens kvinne.
Innimellom)


(Så enkelt kan det altså gjøres.)

Jeg skal være enig i at hverken den hvite ledningen eller lyspæra er 
særlig sjarmerende.
Men det er det jeg hadde. 

Kanskje blir begge delene bytta ut 
- nå jeg finner noe heftigere.
Men for nå; dette får duge!


Og med 20 w pærer -
Ble lyset passe svakt for å lyse opp i det mørke vinduet.
Vi er i grunnen veldig fornøyd med sjølmekka.

God søndag, folkens!

21 kommentarer:

  1. Jøss...så utrolig genialt og ikke minst kult!
    Jeg digger hjemmelaga gjenbruk, og særlig når norgesglass er involvert.
    KJempefine!
    Ha en lys og fin søndag, søte du! Klem!

    SvarSlett
  2. Herlig! Ja det blir mørkt i vinduene etter jula. Her går det på telys i alle varianter. Men denne idéen var jo genial!

    SvarSlett
  3. Veldig kult! :)
    Her får stjerna bli litt lengre enn resten av julepynten. Den er jo så fin og det blir jo så mørkt.. Før fikk stjerna faktisk henge ut januar, men blir den borte før bursdagen til Kasper som er 27.jan.. ;)
    God søndag!

    SvarSlett
  4. Haha, herlig! Jeg fikk meg ikke til å fjerne julestjerna jeg heller. Men det var fordi den ga så godt lys over kjøkkenbenken. Der har vi mangla lys ei stund. Men jeg tok av selve julestjerna av papir, da. Kjøpt på Europris.:)
    Spørs om jeg får gjøre som deg, lage en ny skjerm. Nå henger det bare en ledning der med lyspære i.
    Ellen :)

    SvarSlett
  5. Du er jammen ikke radlos... :-)

    SvarSlett
  6. Dette ble jo superbra! Hurra!! :D

    Utfordringen min er å få ideene ut fra hodet og ut i praksis. Det er du kjempegod på Trine! Flika!
    Håper jeg kan lære litt av deg der...Send litt vibber til meg a`.
    Klæm

    SvarSlett
  7. Er målløs over alle ideène en kan dumpe borti her i denne bloggverden :)) Kjempesmart og lekker ble den !!
    Jeg har enda stjerner i alle mine tre vindue på kjøkkenet nettopp av den grunnen at det blir bekmørkt uten... Har sett noen fine lamper på Indiska, men er i tenkeboksen :))

    Ha en fin søndag, klem Heidi

    SvarSlett
  8. Lurt! Jeg slukket også stjerna i går og det ble så mørkt! Det jeg alltid lurer på med disse lampene er egenlig hvor varmt det blir i glasset? Er det ikke farlig, liksom?

    SvarSlett
  9. De er kule. Og de kjennes ikke ut til å bli altfor varme. Har laga noen små luftehull i lokket. Håper det gjør litt nytte.

    SvarSlett
  10. Kult! Og ekstra tilfredsstillende å iverksette og fullføre sånn med en gang. Ihvertfall er det sånn med meg.

    SvarSlett
  11. Utrolig kult!!!

    Har lurt litt på dette selv, og nå fikk jeg
    jo det geniale svaret og DIY!

    Takk for tips!!
    :)

    Mange klemmer

    SvarSlett
  12. Wow, den ble virkelig tøff!! Takk for gode, forklarende bilder. Fikk skikkelig lyst å prøve:-)
    Klem, Elin

    SvarSlett
  13. Tøft!!!
    Eg lar julestjerna henge til slutten av januar, for då kjem sola over fjellet igjen:)

    SvarSlett
  14. Utrolig tøff lampe! jeg lar meg virkelig imponere, både over kreativiteten og evnene!

    Her henger julestjerna fremdeles i vinduet....

    Tror dette må være lampeforretningenes høytid!

    SvarSlett
  15. Hei, så smart! Tok ned julestjernene ikveld og jammen er det litt mer "stusselig" i vinduene

    Jeg droppa innom etter et besøk hos Revinyl og nå har jeg sitti her i over en time og sett på de forskjellige bloggene dine - kjempekjekt! Lurer litt på hvorfor jeg ikke har sett "deg" før egentlig? Navnet er jo kult og du skriver morsomt! Men etterhvert så skjønte jeg at jeg hadde sett noen av kjolene dine før, og kanskje skuet hunden på håra eller noe sånt. Noen av kjolene dine er nok litt mer romantiske enn meg, men etter å ha sett mange andre er jeg nå overbevist om at du kan meget og mangt , altså både leike og bruke mange og fine farger. Og puter, ja, jeg er ordentlig imponert! Veldig kjekt å få se alt dette og ikke minst er det både morsomt og koselig her!

    Takk for fin "sløsing" med verdifull alenetid;-)

    Jeg vil gjerne følge med videre!

    Mvh Elisabeth-rockefår

    SvarSlett
  16. Så lurt å bruke hermetikkbokslokk! -og tv-tittende menn er gode å ha i verktøykassa:)
    Bea

    SvarSlett
  17. Herlig og inspirerende Trine!
    Kanskje jeg rett og slett skal lage en rad med slike over mitt nye spisebord i det nye huset vi skal flytte til i mars...?

    Klem fra Solveig:)

    SvarSlett
  18. Du og du for en fantastisk god idé! Fantastisk! Jeg gleder meg til flere gode tips og humoristiske betrakninger fra deg. Så gøy at du har lagt deg til som følger inne hos meg forresten :). En riktig god januar videre!

    SvarSlett
  19. jeg er imponert!

    Her i huset er det full fyring med telys og kubbelys om kveldene, for det ble litt mørkt da julepynten forsvant ja.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails