6. juli 2010

Husvegg og sånt

Mannen er som sagt hjemme og jobber med hus - mens jeg tilbringer lyse sommernetter i nord.

Hele huset skal males i sommer. Vi skal skifte farge. Det er ikke så pent med rødt tak og rødt hus. Så nå skal huset bli brunsvart. Jeg gleder meg til det. Det blir fint på naturtomta vår.

Hele huset blir litt og litt etterisolert. Og alle vinduer skifta. Dagens vinduer er fra da huset var nytt i 1953. 
Denne bakveggen etterisoleres fra utsiden. Og da skiftes vinduer og dører samtidig. Og ny kledning.

Mannen er iherdig. Og han sender fruen jevne oppdateringer pr mms - sånn at jeg skal se framgangen.... Og ikke mistenke han for å sitte med beina på bordet og slurpe øl i sola.

Ikke sikkert dette er like interessant for alle. Men det er da noe å blogge om: Hverdags-stuff, liksom.

Slik så huset ut på baksiden, da jeg reiste på torsdag:


Riving og bytte av vinduer starta allerede dagen etter: 



Plast erstatter vinduer et døgn: 
For å hindre skrømt i å entre stua og kjøkken i løpet av natta.



Ny verandadør, nytt vindu og dobbel dør erstatter vinduet på kjøkkenet. 
Mye lys og luft!


Ny/ekstra isolasjon. Yes!



Pappen på plass.... 
(jada, jada. Mulig litt kjedelig dette - men dere må jo ha hele forløpet!)



 Så setter man "gamlingene" i malingsarbeid. Flinke svigers!


Musegitter mellom underliggerne. Sikkert veldig lurt!



Arbeidsplassen er rydda for kvelden. Arbeidet fortsetter imorra...



Dette ser da ut til å bli veldig bra! Jeg smiler.

15 kommentarer:

  1. Det der blir kjempefint! Og for en framdrift. kan ikke være mye VM eller Tour de France på gang i de traktene.

    SvarSlett
  2. Oj, her har noen virkelig stått på! Spennende, følger gjerne fortsettelsen. Jeg er jo spesielt opptatt av husfarger om dagen. ☺

    SvarSlett
  3. litt av en jobb! ser ut til at det går rimelig radig unna også - blir fint da, vi har også skiftet fra rødt til brunsvart :)

    SvarSlett
  4. Åh, det så skikkelig koselig ut. Huset i skogen. Jeg liker at sånne hus er brunsvarte. Og dobbeltdør til kjøkkenet hørtes veldig spennende ut.
    Ellen :)

    SvarSlett
  5. Så flott at du blir holdt informert om framdriften. Før var det 2 vinduer og en dør. Nå blir det to dører og 1 vindu. Er det ommbygging på gang inne også?

    SvarSlett
  6. Driftig mann :)

    Moro med oppdateringer, så man får se framgangen ;)

    SvarSlett
  7. Jøss, så flink han er! Her går det unna, ja!

    SvarSlett
  8. Jøss...effektiv mann du har! og svigers... Blir gøy å se ferdig resultat! :)

    SvarSlett
  9. Det blir kjempefint! Deilig å komme hjem til nytt hus:-)

    SvarSlett
  10. Her blir det fint, ja!
    Takk for koselig hilsen hos meg , setter pris på det! Herlig blogg du har her, legger meg til som følger sporenstreks :)
    klem fra Barbro

    SvarSlett
  11. De gjør en kjempejobb, det kommer til å bli utrolig bra når det er ferdig. Liker fargen du har valgt på huset!

    SvarSlett
  12. Hei, kjære Trine!

    Trosser sommerforkjølelse for skrive litt og stryke noen kilo tøy... men først til deg. Hva skal jeg si, når du forteller at du har lest alt (det lille) jeg har skrevet, og at det rører deg... jeg vet ikke helt. Det føles, ja, kanskje litt magisk... litt skummelt også, må innrømmes. Det er det med å legge fra seg "flink-pike-syndromet" og bare våge å stå der, litt sånn avkledd og bare være seg selv. Så godt det lar seg gjøre.

    Og, ettersom jeg har bestemt meg for at nok er nok, nå vil jeg videre i livet, og at den veien går gjennom sannhet, må jeg fortelle (herregud, for en lang setning). Ja, må jeg fortelle at da jeg kom til Bonka Rakka, tenkte jeg at du er sånn som jeg aldri blir... flink, sikkert effektiv, vakker og kompetent på alle vis :) Ble derfor så satt ut av hva du skrev... Så jeg takker deg, du gledet meg stooort :)

    Kos deg i nord - tenk så godt å komme hjem til mann og "nytt" hus :)

    SvarSlett
  13. så flink mann du har! :) Søt som sender deg oppdateringer om framdriften hele veien!

    SvarSlett
  14. Tenk at det er mulig... jeg skylder på forkjølelsen... glemte helt å si at jeg leste på www.bildernordic.no - det tror jeg blir ufattelig interessant. Way to go! Fikk faktisk lyst selv; noe å tenke på... jeg er jo helt selvlært etter prøve-feile-metoden.
    (Nå skal jeg strekke pelsen litt, som Ludvig sier :)

    SvarSlett
  15. Så kult å se utviklingen - venter spent på fortsettelsen:-)

    Fikk endelig tid til å lese gjennom de siste innleggene dine - så fantastisk bilde fra hjemstedet ditt!!
    Jeg er nesten nordlending jeg også, hihi, mamma er fra Hammerfest og farmor er fra et lite sted i Finnmark - har vært altfor skjelden der oppe... MÅ ta med mine barn oppover etterhvert kjenner jeg, Nord Norge er fantastisk vakkert!!!

    Håper dere har en strålende tur videre;-)

    Klem fra størstepia

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar. Det settes stor pris på :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails